Bibzoom logo

August og musikken

06.08.21
Af: Steffen Kronborg

August var tidligere årets sjette måned og blev af samme grund kaldt Sextilis, inden den efter indførelsen af den julianske kalender fik navnet august, opkaldt efter kejser Augustus. Som led i den store reorganisering af kalendersystemet i år 46 f.kr. fik august måned desuden tilført dage, så den blev på 31 dage, ligesom juli.

En pudsig historie lyder, at ændringen skyldes Augustus´ ønske om ikke at ville være ringere end Julius Cæsar, hvis måned, juli, jo har 31 dage; men historien har næppe noget på sig. I Norden kaldtes måneden tidligere høstmåned (af indlysende grunde), og august er måneden, hvor de lyse nætter slutter. Det sker d. 8. august.

En oplagt sang at nævne om august inden for rockmusikken er – ligesom det var tilfældet med juni og juli – Per Gessles herlige sommersang ”Juni, juli, augusti”. Men Gessle har også skrevet om august i en anden sammenhæng, nemlig i Roxette-sangen ”She doesn´t live here anymore”, hvor et par af linjerne lyder: ”Now I don´t remember/ the heaven in her laughter/ and the scent of her sweet perfume/ when we made love/ under an August moon”. Ja, det var tider dengang i august – men nu bor hun her altså ikke mere, og der er ikke mere at komme efter.

I Ulf Lundells sangunivers forbindes august også med en paradisisk tid, der desværre nu er uigenkaldeligt forbi. I sangen ”Kaos och kärlek” (1988) var den vidunderlige forelskelsestid en tid af kaos og kærlighed, hvor alt var nyt og spændende, og hvor der ikke var noget, der ikke kunne lade sig gøre. Men også en tid, der ikke kunne ende på anden måde end med et brud, ”när festen var slut och alla hade gått”. Ekstasen og beruselsen er fantastiske følelser; men de kan ikke vare evigt, og en dag melder hverdagen sig igen. Det er den dag, Ulf Lundells sang starter med: ”En dag i slutet av augusti/ när det var stilla som efter skörd/ när fåglar gav sig av/ över länder, över hav/ klev jag ombord på ett tåg”.

Under the August moon
Ligesom Per Gessle og Ulf Lundell har skrevet sange om næsten alt mellem himmel og jord, kan man også regne med, at Van Morrison er leveringsdygtig i sange om ethvert givet emne – og det skyldes ikke mindst, at alle de tre kunstnere har skrevet så mange sange! Når det drejer sig om måneden august er Van Morrison på banen med nummeret ”Cold wind in August” (1977), hvori han længes efter den udkårne, mens han venter i den kolde og regnfulde august-vind: ”It was a cold wind in August/ shivers up and down my spine/ I was standing in your garden/ in the California pine/ I was standing shivering/ I´ve got the fever in the rain/ but I can´t come on back to see you/ again and again and again”. Det lyder som en lidt belastende situation at være i og slet ikke så rart som i Carole Kings hyggestund i august: “On the first day of August/ I want to wake up by your side/ after sleeping with you/ on the last night in July” (“First day in August”, 1972). Sådan skal det være – også i august.

I Graham Gouldmans sang “Bus stop”, som The Hollies fik et kæmpehit med I 1966, er august måned ligesom hos Carole King en måned fuld af positive minder. De var nemlig i august, kvinden i sangen omsider sagde ja til at blive jeg-fortællerens kæreste, efter at han havde kurtiseret hende hele sommeren: ”All that summer we enjoyed it/ wind and rain and shine/ that umbrella we employed it/ by August she was mine”. En sjov sang med en paraply som tekstens omdrejningspunkt! Det er vist ikke så tit, man oplever det.

John Phillips´ sang ”Blueberries for breakfast” involverer også måneden august, men i modsætning til Graham Gouldmans sang er indholdet i teksten ikke helt let at få hold på – i hvert fald ikke for denne lytter. Sangen blev – ligesom de øvrige sange på Mamas and Papas-LP´en ”People like us” – til under protest og blev kun skrevet og indspillet, fordi The Mamas and The Papas i 1971 skyldte pladeselskabet Dunhill Records en pladeudgivelse. Så i stedet for at få en retssag på halsen indspillede gruppen sin femte og sidste LP – tre år efter, at de fire tidligere gruppemedlemmer ellers var gået hver til sit. Det lyder ikke som det bedste udgangspunkt for at skabe stor kunst, og John Phillips har da også selv udtalt om pladen, at den lyder som ”fire personer, der forsøger at undgå en retssag”! Så dårlig er ”People like us” nu slet ikke, og det afsluttende nummer ”Blueberries for breakfast” føjer sig smukt ind i rækken af glimrende Phillips-numre – også selv om undertegnede altså ikke helt forstår sangteksten. Omkvædet er dog ikke særlig svært at fortolke: ”Blueberries for breakfast/ love in the afternoon/ butterflies in my trousers/ under the August moon”.

Læs andre artikler om musik på Bibzoom.dk

Foto af kornmark fra Bibzoom