Snedækket sti

Februar og musikken

22.02.21
Vi kigger på musikalske værker, der handler om februar måned

Af: Steffen Kronborg
 

I februar er dagene blevet mærkbart længere, og lyset er ved at vende tilbage. D. 2. februar er det kyndelmisse, hvilket betyder, at halvdelen af vinteren er gået, og kyndelmisse (dvs. lysmesse) er traditionelt blevet fejret med en stor lysfest.

I februar finder man også normalt fastelavn, som bebuder overgangen mellem vinter og forår, og som samtidig indvarsler 40 dages faste – helt frem til påskedag. I nyere tid er d. 14. februar desuden blevet ”de elskendes helligdag”, Valentinsdag – en dag, som kan hjælpe med til at aflede tankerne fra den stadig knugende vinter. Februar er opkaldt efter Februus, etruskernes gud for renselse.

Inden for rockmusikken optræder februar først og fremmest som endnu en hård vintermåned, der mest af alt blot skal overstås, inden man omsider kan begynde at glæde sig til forårets sol og varme. Det er f.eks. tilfældet i svenske Lars Winnerbäcks sang ”Åt samma håll”, som indledes med ordene:
”I februari var det bottenfyst i Mälaren/ Götgatan var grå/ och kall av seklets värsta vinter/ det var tungt att gå/ Stockholm verkade full av långa/ svarte labyrinter/ jeg var virrig och trött/ jag var sliten och nött/ allting runt omkring mig gick i ultrarapid”.

Sangen er fra 2003 og handler måske om den samme vinter, hvor jeg var i Stockholm i februar og kunne gå ture på en tilfrosset Mälaren; men først og fremmest er sangen en kærlighedssang, som fortæller, at det er lettere at slå sig igennem hårde tider, når man er to:
”Hon sa: ”en dag står vi över februari, du och jag”/ Natten var så kall, vi höll hårt om varann”, osv. En dejlig sang – og fuld af optimisme på trods af den bidende kulde i februar.

Mere decideret februar-vemodige er et par sange af Carly Simon (”Scar”) og Dar Williams (”February”), hvor den kolde vintermåned primært har karakter af symbol på nogle dybfrosne kærlighedsforhold. Især Dar Williams´ sang om et kuldsejlet forhold (måske bedst kendt i Joan Baez´ version) er lige så isnende kold at lægge ører til, som det er koldt udenfor midt om vinteren: ”First we forgot where we´d planted those bulbs last year/ then we forgot that we´d planted them at all/ then we forgot what plants are altogether/ And I blamed you for my freezing and forgetting and/ the nights were long and cold and scary/ can we live through February?”.

Det lyder ikke rart at være en del af dette forhold, og jeg kan betro læseren, at det kun bliver værre i sangens følgende vers. Dar Williams´ klare stemme gør sangen til en smuk oplevelse; men hendes skarpe diktion betyder desværre, at man tydeligt hører hvert et ord i den grusomme fortælling om kærlighed frosset til is.

Solskin i februar
Men nu er alting trods alt ikke bare sorg og tristesse i februar. Flere sange handler om den sol, der får stadig mere magt i årets anden måned, og som gør det udholdeligt at skulle slå sig igennem vinteren. Gnags synger til en af gruppens karakteristiske reggae-melodier om ”Solskin i februar”, og dette vejrfænomen er bestemt ikke nogen dårlig oplevelse: ”Solskin i februar/ og månen på en mur/ forgylder mågernes bryst og vinger og/ en murer på et tag/ det blir en dejlig dag”. Det er den samme optimisme, der gennemsyrer gruppen Rose Garden´s sang ”February sunshine”, som tekstmæssigt må siges at være en ren bagatel:
”February sunshine/ such a happy sunshine/ February sunshine/ now I know that it was made for me”.

Når det alligevel er værd at gøre opmærksom på sangen fra Rose Garden´s første og eneste udgivelse, ”A trip through the garden” (1968), skyldes det, at gruppens musik – en blanding af The Mamas and The Papas og The Byrds – er ualmindeligt vellydende. Det sidste hænger nok bl.a. hænger sammen med det forhold, at musikerne i Rose Garden var så heldige at kende Gene Clark, af hvem de fik forærende et par iørefaldende sange. Det gjorde ikke deres plade dårligere.

En mulig kandidat til listen over gode februar-sange kunne desuden være Van Morrisons ”Fire in the belly”, som allerede optrådte i sidste måneds sangkatalog, men som faktisk handler om både januar og februar som et par barske vintermåneder: ”Gotta get through January/ Gotta get through February”, osv.

I stedet vil jeg dog afslutte denne lille præsentation af nogle af månedens sange med et andet nummer af Van Morrison: ”March winds in February” (fra pladen ”Three chords and the truth”). I denne sang er februar ikke så slem som i ”Fire in the belly”, og det hænger nok især sammen med den omstændighed, at sangeren nu befinder sig på Côte d´Azur i Frankrig! Så skulle man jo også være et skarn, hvis man beklagede sig over vejret og temperaturen – men alligevel er jeg-fortælleren ikke helt glad: ”March winds in February/ it´s a challenge for sure/ March winds in February/ on the Côte d´Azur”.

Personligt ville jeg nu ikke have noget imod at bytte opholdssted med Morrison og forsøge at klare udfordringerne fra martsvinden på den franske Middelhavskyst.

Oprindeligt skrevet af Bibzoom.

Tags